На 25 ноември лъжлив сигнал за бомба опразни МОЛ-Сердика, на 29 ноември на тел. 112 постъпва друг фалшив бомбен сигнал, но за МОЛ- София , след още един ден пак там пламна пожар, а на 2 декември 27-годишен бе наръган с нож в бургаски МОЛ. Наглед всички тези инциденти са просто съвпадения и нямат нищо общо помежду си.
Експерти по тероризъм твърдят, че до момента войната между МОЛ-овете е по-скоро виртуална и ударите под кръста се изразяват във фалшиви сигнали за бомби, публикации в интернет за стоки менте, за грубо отношение на продавачи в магазините или за несъществуващи крими инциденти. Всички обаче признават, че е въпрос само на време кога мнимите заплахи ще преминат и в конкретни действия.
За момента от полицията отричат да има злоумишлени действия в пожара в МОЛ-София на бул. „Александър Стамболийски”. Както и при предния случай, когато същият МОЛ горя, се твърди, че причината е дадено късо съединение в рекламни пана, предизвикано от вятъра и дъжда. Източници на “ШОУ” от полицията обаче твърдят, че е имало някои смущаващи обстоятелства, които навеждат на извода, че пожарът е тръгнал отвътре навън, а не обратното. По време на огледа е установено, че достъпът до рекламните съоръжения, които са се запалили, е бил затруднен. Първото и основно съмнение е, че това е работа на конкуренцията, още повече, това е втори пожар в рамките на една година
“В МОЛ-София вече са били получавани заплахи, но те нямат връзка с пожара. Често става въпрос за хора с психични отклонения. Друг път се касае за недоволни служители или пък бивши партньори”, твърдят служители на един от най-големите ни търговски центрове. Те припомнят, че и преди време МОЛ-София е обект на конспирация. Тогава умишлено се пускат слухове, че вътре се отвличат малки деца. В крайна сметка се оказва, че се касае за нелоялна конкуренция и разпространяване на зловредна информация.
От 3-то РПУ, където се води разследването, също отричат пожарът да е запален умишлено: “Това е невъзможно, защото мястото, откъдето са тръгнали пламъците, просто е трудно достъпно и няма как да стане”, твърдят разследващи.
Независимо от това версията за умишлен палеж няма да отпадне до излизането на окончателната експертиза по случая. Повод за съмнения в злонамереност са именно спазените изисквания за противопожарна безопасност, документирани от проверката на обекта. Както и при предишния пожар така и сега в МОЛ-а е имало инспекция само дни преди инцидента. Тя установява, че всичко е изрядно и са спазени противопожарните предписания.
МОЛ-ът на “Стамболийски” е строен по една и съща технология от фирма, която след това изгражда обекти в Пловдив, Русе и Стара Загора. При откриването му експерти твърдят, че са използвани материали, които гарантират максимална сигурност. Още първата година, откакто МОЛ-ът отваря врати, се появяват твърдения, че е пестено при строежа и е възможно съвсем скоро да възникнат инциденти.
Източници на “ШОУ” твърдят още, че седмица преди пожара в полицията е получен сигнал за бомба в МОЛ-а. Тогава е направена проверка и е установено, че се касае за поредния телефонен тероризъм
Това, което официално от МОЛ-а на “Стамболийски” не признават, е, че от няколко месеца там са започнали да имат сериозни проблеми. Случващото е едно към едно като извадено от сценария на сериала “Стъклен дом”. Изкопирана била дори схемата с привличане на служители от администрацията към други обекти. Системно в мрежата започнали да се появяват гневни постинги, в които клиентки се оплаквали от грубо отношение на продавачки и охранители или за некачествени стоки. Твърдели, че са им продадени дрехи на реномирани марки с дефекти. Други пък разказвали, че са били претърсвани на голо и унижени пред всички: „Накараха ме да си вдигна блузата и да си покажа сутиена. Не ми се извиниха дори, когато им показах, че нося стар сутиен от модел, който те не продават. Така ме засрамиха и обидиха, че повече няма да им стъпя в магазина”, разказва в интернет форума на БГ-мама клиентка на МОЛ-а. Друга също има подобна случка: „Охраната ме спря и ме върна, набутаха ме в една стаичка и ми издърпаха чантата, за да й проверят съдържанието. Като видяха, че не съм откраднала нищо, само отвориха вратата и ми посочиха с поглед, че съм свободна да си вървя, без никакво извинение. Долни простаци, изгубиха ме окончателно като клиентка”. В МОЛ-а на “Стамболийски” увеличават охраната, след като буквално за няколко месеца миналата година реномираните магазини се оказват претарашени от крадли. Накрая столични полицаи хващат 28-годишната Дарина Теоханова, която задигала по списък за свои клиенти дрехи, маратонки и козметика, а после ги продавала на половин цена. Методът на крадлата, която е осъждана по-рано, бил да влиза в МОЛ-овете с големи торби на реномирани марки, като имитирала, че е платежоспособна клиентка която току-що си е напазарувала качествени дрешки. В пробната подменяла дрехи, чупела с клещи алармите, за да не пищят на излизане. В един от магазините обаче се усъмнили, когато взела да пробва три якета в различни размери, като никой от тях видимо не ставал за нея, проследили какво връща и я спипали.
Във войната между МОЛ-овете се включвали и платени „купувачки”, които се разхождали по двойки из набелязаните магазини. Целта им всъщност била да правят коментари за качеството на стоките и да изразяват съмнения, че дрехите са долни ментета, „мейд ин Чина”. Работата им била да разколебаят клиентки, които са се насочили към дадена стока и да ги насочат към същата, но в конкретен друг МОЛ, където уж се следяло повече за качеството.
Най-култовият трик от войната на МОЛ-овете датира от преди две години, когато се пусна слух за отвличане на малко дете. Възрастта на уж отвлеченото дете датираше от 2 до 10 години и първоначално се отнасяше до МОЛ-София, но после се прехвърли и за МОЛ-Сердика. За броени дни Фейсбук се наводни от съобщения с крещящи главни букви: “На вниманието на родителите на малки деца. Онзи ден в МОЛ-София изчезна дете за секунди. Като по чудо го намериха остригано нула номер и завързано в една от тоалетните.” Странното в случая е, че малко преди сегашния пожар в МОЛ-Сердика съобщението за отвлечено дете се появи отново с почти същия сценарий. Потребителите дори предупреждаваха, че въпросният МОЛ е отправна точка за трафик на деца. В кампанията на конкуренцията се включи даже и тв водещата Гала, която коментира, че „нейна добра приятелка познава майката на детето”.
По същия начин заплахите за бомби и възникналият пожар в МОЛ- София съвпаднаха с откриването на новия МОЛ-България на бул. “България” и “Тодор Каблешков”. Най-ощетена според запознати е близко намиращата се „Била”, която предприе друг ход с изграждането на нова преградна стена, построена, за да скрива огромния нов МОЛ от погледите на чакащите на светофара и огромната реклама на същите отдясно на фасадата на цяла сграда на ъгъла. Това е значително по-скъпо, отколкото да се плаща за фалшиви сигнали и разпространяване на слухове за МОЛ-ове.
Сигналът за потушения пожар в МОЛ-София е подаден около 19,30 часа и на мястото веднага се отзовават 8 пожарни екипа и 5 линейки. Всички клиенти, сред които и зрителите в киносалоните на търговския комплекс, са евакуирани веднага. Някои от тях са влезли в конфликт с пожарникарите, защото не са искали да напуснат търговския център и на своя отговорност са искали да останат вътре, гласи официалната информация на МОЛ-Сердика.
Надпреварата за оборотите в МОЛ-овете може да ескалира още повече преди голямото пазаруване за предстоящите декемврийски празници. Очаква се в условията на изострена конкуренция да се появят и по-драстични методи, като пускане на джебчийски групи, които да вършеят в набелязан МОЛ, докато за това се разчуе и прехвърли клиентелата в конкурентния такъв. Това е много разпространено в Бургас, където обаче на 2 декември имаше и по-хард изпълнение с наръган мъж в бедрото и друг със срязано ухо.