Показателят на степента на нарцисизма и активността във Facebook си взаимодействат.
Живеем в разгара на „епидемия от нарцисизъм”, смятат психолозите и автори на едноименната книга Джийн Туендж и Кийт Кембъл. Те са провели изследване, в което се оказва, че от 1980 година насам нарцисизмът се разпространява също толкова бързо, колкото и затлъстяването.
Нарастването на популярността на социалните мрежи, такива като Facebook, Twitter, Foursquare и Google Plus , само улеснява по-нататъшното му разпространение, пише megavselena.com.
Това не е единственото изследване, което потвърждава тенденцията. Психологът Нейтън Деуол и екипът му изучавали текстовете на най-популярните днес песни и открили нарастване на стремежа към нарцисизъм в сравнение с 80-те години на миналия век. Друг изследовател – Шон Бергман от университета Апалачи в Северна Каролина, отбелязва, че „нарцисизмът в най-голяма степен е присъщ на поколението Y” (родените в периода 1980-2000 г.).
Учените от университета на Източен Илинойс са изследвали най-разрушителните за личността свойства на нарцисизма – стремеж да бъдеш забелязан и жизнена позиция „всички са ми длъжни” . Потребителите на Facebook, получили най-висок бал по първия от споменатите показатели, имали склонност да раздуват броя на „приятелите” си. Изследвайки профили във Facebook, учените открили, че показателят на степента на нарцисизма (NPI) и активността във Facebook си взаимодействат.
Професорът по психиатрия Елиъс Абуджауд от Станфордския университет отбелязва, че правейки интернет част от нашия живот, увеличаваме увлечението по собствената си персона. „Използването на буквата „i” вместо „е” в URL адресите, както и в наименованията на електронните джаджи и приложения – всичко това върви ръка за ръка с нарастването на онлайн нарцисистите, концентрирани единствено върху самите себе си – отбелязва той. И продължава: – Веднага щом свикнем, че интернет задоволява и най-малките ни прищевки, започваме да искаме още повече. С други думи нарцисизмът в нас расте.”
Много бариери, характерни за живото общуване, не съществуват във виртуалното пространство. Манията за величие, нарцисизмът, агресията, импулсивността и инфантилността на някои хора получават възможност да се проявят. „Чертите на личността, които се проявяват в онлайн света, може да станат част от истинския ни живот и офлайн”, казва Абуджауд. Това е подобно на ефекта на тълпата, само че тълпа в интернет.
Не само социалните мрежи спомагат личностите с мания за величие да излязат на показ. Все по-голяма популярност придобиват различните услуги, чрез които може да се формират лагери от поклонници във Facebook или срещу заплащане да се увеличи броят на преглеждането на страницата или на клиповете в YouTube.
В същото време социалните мрежи се използват от милиони други хора с цел да рекламират своя бизнес, да организират мероприятия и да поддържат тесни контакти с приятели и близки.
Но за жалост егоцентричните личности в много отношения задават тона на обикновените потребители. В резултат те се втурват в различни състезания по популярност и започват да изпитват притеснения, а понякога дори изпадат в депресия от малкия брой лайкове.
Социалните мрежи днес са важна част от нашия живот. Но не е нужно да се опитваме да догоним тези, които имат 500 души „приятели” и сума ти лайкове. Възможно е да имате малко приятели във Facebook, защото сте нормален човек, а това е нещо, към което трябва да се стреми всеки нарцисист.